Пред новото проширување, Европската унија треба да премине на одлучување со квалификувано мнозинство во што е можно повеќе области и да спроведе бројни реформи на повеќе нивоа, како и да се посвети на целта да биде подготвена да прими нови членки до 2030 година, велат експертите на Препорака на француско-германската работна група.
Експертите сугерираат за затворањето на преговарачките поглавја во процесот на пристапување во ЕУ во иднина да се одлучува со квалификувано мнозинство со цел да се поедностави процесот, но за конечната ратификација на пристапниот договор се уште е потребно едногласност.
Париз и Берлин денеска на министрите за европски прашања им презентираат извештај на експерти со конкретни предлози како да се подготви ЕУ за проширување на 30 или повеќе членки.
Експертите предлагаат флексибилна реформа на ЕУ и процесот на проширување, имено итни мерки за подобрување на функционалноста на Унијата што треба да се спроведат пред изборите за Европскиот парламент во 2024 година, како и позначајни реформи, вклучително и подготовки за промени во Европски договор, кој треба да се имплементира во следниот законодавен рок (2024-2029. ).
Препораките на експертите на француско-германската работна група за институционални реформи на ЕУ се однесуваат на три клучни цели: подобра заштита на основниот принцип, односно владеење на правото, институционални предизвици и управување со продлабочувањето и проширувањето на ЕУ.
Во извештајот „Пловење на отворено море: реформирање и проширување на ЕУ за 21 век“ се наведува дека ЕУ треба да има за цел да биде подготвена за проширување до 2030 година, а дотогаш кандидатите за членство треба да ги исполнат условите за пристапување.
„Новото политичко раководство по европските избори во 2024 година треба да се посвети на целта од 2030 година и да се договори како дотогаш да биде подготвено за проширување“, се наведува во извештајот.
Експертите наведуваат девет принципи кои треба да ги водат идните стратегии за проширување: „на прво место основните принципи“, геополитички фактори, решавање конфликти, дополнителна техничка и финансиска поддршка, демократска легитимност, еднаквост, систематизација, реверзибилност и гласање со квалификувано мнозинство.
Во делот на подобра заштита на основните права, механизмот на условување на владеењето на правото со инструмент за санкционирање на негово прекршување, проширување на условеноста со плаќање од буџетот и воведување условеност за идните фондови на ЕУ, автоматско санкционирање на повреди за пет години по предложеното започнување на постапката се препорачуваат.
Во однос на институционалните предизвици, беше предложено да се остане со ограничување на бројот на европратеници на 751 или помалку и да се усвои нов систем за распределба на местата во Европскиот парламент.
За Европскиот совет се препорачува преминување од три претседателства на пет претседателства, додека во однос на Европската комисија треба да се определи опсегот и организацијата на колегиумот на комесари.
Се посочува и на потребата од усогласување на изборните закони на ЕУ, како и на фактот дека Советот и Парламентот треба да се договорат пред следните европски избори како да го назначат претседателот на Европската комисија – со институционален или политички договор.
Во однос на ресурсите на ЕУ, меѓудругото, се предлага да се зголеми буџетот на Унијата во следниот буџетски период, во номинален износ и во однос на БДП, за да и се овозможи на ЕУ во иднина да издава заеднички долг, да воспостави нов повеќегодишен буџет (пет години) за секој институционален циклус (мандат на ЕП).