Интервју со Нина Ангеловска: Над 650 учесници од целиот Балкан ќе ја збогатат овогодинешната конференција за е-трговија

Како најава за седмата годишна конференција за е комерц, разговаравме со Нина Ангеловска која ни даде не само детали за настанот туку и обемна анализа за состојбите со е трговијата во моментов но и во годините кои следат. Прочитајте повеќе и за светските трендови во овој напреден сектор и околу тоа што треба да се направи за побрзо да ги достигнеме.

by Fokus

Разговарал: Дејан Азески

Фокус: Годишната   конференција   на   вашата   асоцијација   во   изминативе   години навистина  постави  нови  стандарди  не  само  во делот  на  е  трговијата  туку  и општо  во  организацијата  на настани .  Како воопшто дојдовте на таква идеја и дали таа произлезе од самата потреба на пазарот?

Ангеловска: Мотив за основањето на Асоцијацијата за е-трговија во 2017 година беа предизвиците со кои се соочуваа компаниите кои работеа во овој сегмент, тогаш далеку помалку на број  од денес .  Поконкретно и јас лично со водењето на компанија од оваа област, Grouper.mk  кој  беше  и препознат како двигател т.е ‘game-changer ’ на македонската е-трговија , имав искуство и пречките на патот беа поттик за да закажам состанок со Министерството  за  информатичко  општество  со  цел  адресирање  на  потребите  за промени и во регулативата . На тој состанок насоката беше дека има волја за промени , но дека треба барањето да дојде од организација , комора , асоцијација т.е претставник на овој сектор во земјава . Се сеќавам дека си отидов од состанокот полу- разочарана , вечерта размислував и веќе од утре дента се впуштивме во активности за основање на првата Асоцијација  за  е-трговија . Дополнително  еден  од  членовите  на  нашиот УО Миле Бошков , претседател на Бизнис Конфедерација на Северна Македонија , искусен во таа област ме охрабри и беше поддршка во процесот, а и ме поврза со Европската асоцијација каде бев и член на Управниот Одбор неколку години .  Предизвиците се секогаш  поттик  за  акција ,  па  така  во  нашиот  случај  доведоа  до  формирање  на формално тело кое ги застаува интересите на е-трговците и е-трговијата воопшто .

Една  од  нашите  први  иницијативи  беше  изработката  на  сеопфатна  анализа  на е-трговијата  во  земјата ,  согледување  на  состојбата , детектирање  на предизвиците , како и потоа креирање препораки за делување . Пред основањето на Асоцијацијата , имав прилика да учествувам на бројни конференции и настани од областа низ светот, генерално  Европа  и  да  учам  од  нивните  практики  и  искуства .  Меѓу  нив  беше  и глобалната недела на е-трговија eWeek организирана од  UNCTAD во Женева , каде што  се  запознавав  со  Претседателите  на  европските  Асоцијации ,  учев  од  нив  и добивав идеи и инспирација кои потоа ги имплементиравме тука заедно со тимот.

Првото  издание  на  Конференцијата  за  е-трговија  го  организиравме  веќе  во  2018 година , а истото произлезе од анализата како потреба за собирање на сите засегнати страни на едно место со цел да дискутираат за состојбите , развојот, предизвиците и солуциите во е-трговијата , како и да се крене свеста за потенцијалот на е-трговијата во земјава . Од тогаш конференцијата е редовна активност во нашата годишна програма , а од пред две години конференцијата доби регионална нота привлекувајќи посетитали од целиот регион со богата програма и содржини , искусни говорници од ширум светот и одлични networking можности .

Фокус: Македонија  пред  само десетина  години беше на самото дно гледано во сите статистички  категории  за  онлајн  трговија . Состојбите се променети но колку? Што кажуваат вашите податоци?

Ангеловска: Првиот извештај од анализата на е-трговијата во Република Македонија , 2018 година “ Подготвеност,  потенцијал ,  фактичка  состојба ,  бариери  и  препораки  за  развој  на е-трговијата во  Р.  Македонија” понуди сеопфатна анализа за сите алки во синџирот е-трговија ,  а  што  се  однесува до  онлајн  купувањето  беше дадена  и  временска  и географска споредба . Во 2017 година 20% од интернет корисниците купуваа онлајн во споредба  со  7%  во  2010  година .  Тоа  значеше  дека  Македонија  во  споредба  со европските земји е на претпоследно место односно подобра само од Црна Гора .

Има  значителен  прогрес  од  тогаш ,  односно  во  2023  година  53.5%  од  интернет корисниците купуваат онлајн и има забележителен пораст од 67.5% во однос на 2017 година . Но дали е овва доволно и дали темпото со кое се движиме е доволно за да се покренеме  од  дното  на  споредбеното  рангирање  со  европските  земји?  И  покрај постигнатиот  напредок  со  овој  раст  сме  малку  подобро  рангирани денес ,  односно споредено  со  европските  земји  Македонија  е  подобро  рангирана  единнствено  од Турција и соседните земји ( Косово , Босна и Херцеговина , Албанија и Црна Гора), што зборува за тоа дека потребно е забрзување на темпото со кое се движиме .

Годишната  анализа  која ја  публикуваме  секоја  година  е  во процес на изработка и истата ќе биде промовирана на Конференцијата за е-трговија на 12ти ноември . Оваа година  истата  е  проширена  и  дава  преглед  на  Е-трговијата  во  Западен  Балкан (Western Balkans Ecommerce Report, 2024), а поддржувач на истата е НЛБ групацијата .

Анализата дава преглед на состојбата во Западен Балкан (ЗБ) земјаќи предвид бројни секундарни податоци за релевантни показатели , индекси и индикатори од аспект на дигиталната подготвеност и подготвеност за е-трговија , достава и логистика , плаќања и сл . За поквалитена процена и на состојбата и предизвиците вклучува и примарни податоци , од спроведените прашалници на компаниите од ЗБ .

Сите земји гледано сами по себе претсавуваат мали фрагментирани пазари , додека заедно регионот има значаен економски потенцијал со популација од 16.6 милиони . Сепак   за  да   се   отклучи  тој  потенцијал  потребно  е  надминување  на  бројните предизвици  кои  стојат  на  патот.  Така  на  пример  прекуграничната  е-трговија  нуди можности   за  раст  и  експанзија  на  бизнисите ,  но  високите  царински  давачи  и комплексните процедури , скапата достава и неунифицирана регулатива и правила го попречуваат развојот на истата .

Со  цел да  придонесеме на регионално ниво , неодамна заедно со Асоцијациите за е-трговија  од Србија ,  Босна и Херцеговина и Албанија ја формиравме  Балканската Алијанса   за   е-трговија ,   а   првото   претседателство   ни  припадна  нас  како  прва формирана и најискусна Асоцијација од регионот.  Ми претставува чест да ја водам Балканската  Алијанса  при  самото  формирање  и  поставување  на  темелите  кои  ќе претставуваат  основа  за  понатамошната  работа  и делување .  Се  надевам дека  ќе успееме да придонесеме за промени и олесување на прекуграничната е-трговија и со тоа ќе им отвориме на компаниите пат за регионална експанзија со е-трговија .

Фокус: Колку работата на вашата асоцијација допринесе за напредок на овој сектор и што уште треба да се направи од страна на државата и компаниите?

Ангеловска: Асоцијацијата веќе седум години го преставува ‘гласот на е-трговијата’ во земјава , а нејзината улога и придонес дојде уште повеќе до израз за време на Covid пандемијата кога е-трговијата не беше избор туку неопходност за да се амортизира ударот и да се опстане  на  пазарот.  Работиме  посветено  со дизајнирани  мерки  и  активности  како одговор  на  актуелните  предизвици .  Во  главно  предизвиците  кои ги адресираме во

последните  неколку  години  со  нашата  програма  се:  ниското  ниво  на  дигитални вештини ,  сивата  економија  во  е-трговија  која  креира  нелојална  конкуреција  и  ја поткопува довербата во е-трговијата , недостатокот на понуда во е-трговија и потребата за  унпаредување  на  постојната ,  како  и  предизвиците  со  прекугранична  е-трговија . Покрај изработката годишната анализа која ја споменав и годишната конференција за е-трговија ,  имплементираме бројни други проеки и иницијативи .  Би споменала тука само  неколку  меѓу  кои – лансиравме платформа ecommerce4all.eu која претставува своевиден  ресурсен  центар  за  е-трговија  за  CEFTA  регионот,  го  лансиравме  и менаџираме   првиот   и   единствен   Регистар   на   е-трговци ,   воведовме   беџ   за верификувани  е-трговци  кој  означува  дека  се  разботи  за  регистриран  и  проверен е-трговец . Понатаму преку нашите обуки помогнавме над 120 компании да ги зајакнат дигиталните вештини , а преку повиците за поддршка за отворање на е- продавница со грантови поддржавме над 80 компании да почнат да продаваат оналјн . Активностите кои ги имплементираме се поддржани од интернационални развојни организации меѓу кои USAID, GIZ, IME, CEFTA секретариjат, IFC, UNCTAD, како и од приватниот сектор .

Што се однесува до олеснувањето на преку граничната е-трговија аткивни сме веќе неколку години на ова поле но прогресот оди бавно , сега и со Балканската Алијанса за е-трговија ќе продолжиме со здружени напори да работиме да влијаеме кон промени и забрзување .

Фокус: Седмата годишна конференција доаѓа со големи најави . Што точно слушателите ќе можат да видат и научат?

Ангеловска: Годишната   конференција   за   е-трговија   е   водечки   настан   за   е-трговија ,  кој  во изминатите три години прерасна во најголема регионална конференција за е-трговија , истакнувајќи  го  нејзиното  значење  во  промовирањето  практики  за  е-трговија  на Балканот. Конференцијата ќе се оддржи на 12 ноември 2024 година , во Националната опера и балет во Скопје .

Овогодинешното  седмо  издание  на  конференцијата  ја  носи  темата  „ E-commerce: Untangling   potential“ ,   преку   која   заеднички   ќе   истражуваме   кои   аспекти   на е-трговијата се ‘отплеткани’ , и кои сè уште треба да се адресираат за да може да се искористи  нивниот  потенцијал .  Во  последнава  година  потенцијалот  на  регионот  за е-трговија се повеќе започнаа да го забележуваат и регионални и интернационални компании  кои  се  шират  во  повеќе  земји  од  Западен  Балкан – од проширување на fullfilment  центри , до влезот на меѓународните играчи на нови пазари , несомнено е дека   се   случува   значаен   подем   на   е-трговијата   во   регионот.   Истовремено  со созревањето на пазарот созреваат и растат и очекувањата на потрошувачите и оваа промена  ја  нагласува  потребата  бизнисите  постојано  да  иновираат  со  цел да  му понудат повеќе избор и флексибилност на е- купувачот.

Темите кои се во фокус оваа година се иновации во доставата и логистиката , нови трендови во решенијата за е- плаќање , стратегии за ефективен маркетинг за е-трговија и стратегии за прекугранична експанзија и меѓународен раст. Покрај конференциските сесии ,   изложбените   штандови   во   т. н   .EXPO   делот,   ќе   понудат   можност   за воспоставување  контакти  со  претставници  на  водечки компании од екосистемот на е-трговијата и создавање на потенцијални партнерства во нашата земја и регионот. На конференцијата  се  очекуваат  над  650  учесници  од  целиот  Балкан ,  кои доаѓаат од е- продавници ,    маркетплејс   платформи   за   е-трговија ,   финансиски   институции , компании   за   логистика ,   IT   компании   и   маркетинг   агенции ,   како   и   владини претставници , претставници на различни организации и претставници од академската заедница .

Фокус: Ајде  малку повеќе за панелистите и клучните говорници . На кого да обратиме повеќе внимание?

Ангеловска: Секоја  година  се  трудиме  да  креираме  квалитетна  програма  и  содржини  за  да посетителите  научат  нови  работи ,  да  се  информираат  за  последните  случувања , остварат нови релации и контакти и секако и да уживаат во целиот ден и активности .

Овогодинешната  агенда  ќе  ја  испорачаат  искусни  говорници  од  дома ,  регионот  и светот. Се трудиме да имаме добар баланс на домашни и регионални говорници кои споделуваат   релеватни   искуства   и  предизвици  во  регионот,  но  и  да  вклучиме говорници од развиените земји кои се далеку понапред од нас со цел да пренесат знаење за најновите и идни трендови . Така годинава ни доаѓаат говорници од Open AI (креаторот на ChatGPT), Zalando, Klarna, Visa и многу други водечки компании од дома и регионот.  Конференцијата ќе биде структурирана во форма на клучни предавања , панел дискусии и студии на случај . Celeste Fejzo која е AI тренер во компанијата Open AI   ќе   зборува   за   тоа   како   ефективно  да   се   користат   алатките   за   вештачка интелегенција  за  унапредување  на  работењето  и  зголемување  на  продажбите  во е-трговија .

Дополнително ,  Бобан  Љубиновски  од Klarna ќе зборува за современите методи  за онлајн плаќање согласно потребите на модерниот е- купувач (вклучувајќи плаќање преку QR кодови , плаќање на рати , плаќање подоцна итн .). Младен Јездиќ од Ананас Србија ќе дискутира за трендовите во логистиката и иновативните решенија кои Ананас ги нуди на српскиот пазар , како пакетомати , PuDo локации , пакетзони , а ќе зборува и за автоматизација на процесите во складишта со огромен број на производи . Покрај нив ќе има и многу други интересни говорници , но сепак оставам простор да се видат и слушнат говорниците во живо на конференцијата на 12 ноември .

Фокус: Кои  нови  трендови  може да  ги  очекуваме  во вашиот сектор во претстојните години?

Ангеловска: Технолошките  иновации  во  главно  ги  кројат  новите  трендови  во  е-трговијата ,  а е-трговците мора да го трансформираат начинот на функционирње соодветно бидејќи потрошувачите   тоа   и   го   очекуваат.   Овие   трендови   го   отсликуваат  постојаното развивање  на  е-трговијата ,  каде  што  технологијата ,  удобноста  и  искуството  на клиентите  ги  водат  иновациите .  За да останат конкурентни , бизнисите треба да ги прифатат и интегрираат овие трендови во своите стратегии .

Секако  најактуелна  е  примената  на  вештачката  интелигенција  (AI)  од  страна  на платформите  или  маркетплејс  за  да  понудат  персонализирани  шопинг  искуства . AI- генерирани  препораки , динамичко  одредување  на цени и прилагодена содржина базирана на однесувањето на потрошувачите им помагаат на продавачите да понудат порелевантни производи , што го зголемува задоволството на клиентите и продажбата . Чатботови и виртуелни асистенти за шопинг исто така го подобруваат корисничкиот сервис  со  поддршка  во  реално  време .  Потоа со порастот на паметните телефони , мобилната   трговија   станува  доминантна .

Потрошувачите  купуваат  повеќе  преку мобилни  уреди  од  кога  било ,  што  ги  поттикнува  бизнисите  да  инвестираат  во ‘user-friendly’   веб-страници   и   апликации .   Социјалните   медиуми   како   Instagram, Facebook и TikTok стануваат клучни играчи во е-трговијата преку социјална трговија . Бизнисите сега можат да продаваат производи директно преку апликации за социјални медиуми ,  што  им  олеснува на корисниците да купуваат без да ги напуштат своите омилени  платформи .  Овој тренд ја спојува социјалната интеракција со купувањето , што  го  зголемува  бројот  на  импулсивни  купувања  и  ја  подобрува  видливоста  на брендовите .

Може да кажеме дека и е-трговијата преку гласовни команди , поддржана од паметни звучници и гласовни асистенти како Alexa на Amazon или Google Assistant, е во пораст во развиените и зрели пазари каде над 80% од населението пазари онлајн . Потрошувачите можат да нарачуваат производи преку гласовни команди , правејќи го шопингот побрз и поудобен . Овој тренд ќе продолжи да расте како што гласовната технологија станува попрецизна и пошироко усвоена . Технологиите за зголемена (AR) и виртуелна реалност (VR) го трансформираат начинот на кој потрошувачите купуваат онлајн , особено за модни , мебелски и козметички производи .

Мора да спомнеме и за трендовоите во доставата и плаќањето како клучни сегменти од   кои   и   најмногу   зависи  задовослството  на  купувачите  во  е-трговијата .  Веќе купувачите очекуваат испорака истиот ден , а употребата на технологијата е клучна со цел да се оптимизираат процесите да се зголеми ефикасноста во работењето што ќе резултира со побрза и пофлексибилна достава за купувачите . Иновации како дронови , автономни возила , роботи ќе ја обликуваат иднината во доставата .

Исто  така  под  влијание  на  технолошкиот  развој  и  променетите  преференции  на потрошувачите  достапни  се  услуги  како  Apple  Pay,  Google  Pay  што  ги  претвора паметните телефони и уредите алатки за едноставно и безбедно плаќање . Со Apple Pay, на пример , корисниците можат да прават трансакции безбедно со користење на iPhone или Apple Watch, како во продавници така и онлајн . Исто така QR код базирани плаќања каде што корисниците можат брзо да купуваат со скенирање на кодови преку своите  мобилни  уреди .   Исто  така  опциите  „ Купи  сега ,  плати  подоцна“ ,  кои  им овозможуваат на потрошувачите да направат купувања и да платат со одложување или  на  рати  станува  особено  популарен  кај  помладите  генерации  и ја  зголемува флексибилноста при плаќањето . При тоа како што дигиталните плаќања стануваат сè пораспространети ,    акцентот    на    безбедноста    се    зголемува .    Технологии    како биометриска  автентикација ,  токенизација  и  силна  енкрипција  стануваат  клучни  за заштита на податоците на корисниците и за одржување на довербата во дигиталните трансакции .

Фокус: Кои се идни планови на вашата асоцијација?

Ангеловска: Е-трговијата   е   интегрален  дел   на  дигиталната   економија ,   а  отклучувањето  на потенцијалот   е   исклучително   значаен   за  економскиот  развој  на  земјава .  Covid пандемијата  значително  придонесе  за  кревање  на  свеста  и  за тоа е-трговијата да добие значајно внимание како од бизнисите така и од државата , па нашата улога како Асоцијација  стана  многу  повеќе  видлива .  Нашите  планови  и  годишна  програма секогаш  произлегуваат  од  акутелните  потреби  и  предизвици  со  кои  се  соочува секторот.

Затоа   и  ги  изработуваме  годишните  анализи  како  појдовна  точка  за делување , односно да процениме каде сме , каде сакаме да бидеме и како да стигнеме таму.  Клучните  области  кои  и  понатаму  остануваат  наш  фокус ,  а  се  веќе  неколку годишни  предизвици  за  развојот  се  активности  за  зголемување  на  дигиталните вештини , намалување на сивата економија во е-трговија и зголемување на довербата во онлајн купувањето , зајакнување и унапредување на понудата во е-трговијата а од годинава ќе почнеме и со активности за подобрување на состојбата со е- плаќањата и доставата како клучни аспекти за успешна е-трговија .

Поврзани новости