По падот на покривот на зградата на Железничката станица во Нови Сад, при што загинаа 14 лица, меѓу кои две девојчиња на возраст од 5 и 9 години, дел од експертите предупредуваат дека целата зграда сега е небезбедна и опасна по живот. Како што неодамна беше информирана јавноста, оваа стационарна зграда нема употребна дозвола, а се уште не се знае што точно е направено со објектот при санацијата, бидејќи градежната документација се уште е под клуч.
Иако власта упорно и безобразно тврди дека настрешницата на зградата на Железничката станица не е реконструирана, сепак на бројните фотографии јасно се гледа дека конструкцијата е сменета и дека непосредно пред уривањето го немала првобитниот изглед.
Но, јавноста се уште нема пристап до документацијата на проектантите во која прецизно е наведено што е направено, менувано, адаптирано и санирано на овој објект.
„По падот на настрешницата, загрозена е стабилноста на објектот. Таа остана без тежината што го одржуваше целиот покрив стабилен на толку голем распон. Неопходно е јавноста и струката да знаат што конкретно е направено на зградата. Суштината на работите е во посебни градежни проекти. Само со проектантите може да се види дали при реконструкцијата на целата зграда и настрешницата било планирано за некоја работа. Треба да видиме дали има проекти во кои има цртежи, бидејќи текстот не кажува се онака како што претставува графичкиот приказ“, објаснува за Нова.рс, Ана Ферик Ивановиќ, претседател на Асоцијацијата на архитекти од Нови Сад.
Таа посочува дека настрешницата и тегови ја повлекле кровната конструкција и на тој начин дозволиле да стои исправено.
„Многу е едноставно да се разбере ваков проект. Доволно е да ја земете хартијата А4 и да ја ставите исправено да стои. Тој, се разбира, ќе падне. Меѓутоа, ако ја свиткате така што изгледа како хармоника, таа ќе остане стабилна. По овој принцип е направена и оваа градба, но откако се скрши целиот преден дел на настрешницата, односно покривот, сега објектот не може да биде безбеден“, потенцира Ферик Ивановиќ.
Пред да се реновира зградата на станицата, мора да се почитуваат авторските права на дизајнерот и да се добијат потребните дозволи.
„Естетски не смее ништо да се менува, туку да се изработат технички проекти и објектот да добие употребна дозвола. Мора да се проверат каблите и деловите од покривот кои се искинати. Исто така, треба да се проверат материјалите стари со децении. Тоа е обемна работа што треба да се изврши, а не знаеме дали и како тоа го правеле пред реконструкцијата на станицата, а кој дури и потпишал. Не смееме повеќе да си играме со градежништвото, бидејќи до ова дојдовме кога не ја почитувавме професијата“.
Мора да се провери целата структура на зградата.
„Сега треба да се провери се, секој дел од зградата. Исто така, мора да се земе предвид оригиналниот проект, за да се види дали зградата воопшто ја има носивоста што ја имала кога била изградена. Станува збор за опсежни анализи, на кои треба да работат повеќе експерти. Проблемот е што не знаеме што е направено на таа зграда. „Надлежните тврдат дека не е направена реконструкција, но јасно е дека додале нови елементи, а објектот е отворен без употребна дозвола“, посочува архитектот.
Кои се следните чекори?
„Прво мора да се направи анализа на моменталната состојба на теренот. Потоа треба да се направи проект кој предвидува санирање на настанатите штети, а потоа секојдневно да се врши постојан надзор, по што се врши технички прием и се издаваат употребни дозволи од сите институции. Дури на крајот се гради новата настрешница која ќе биде составен дел од идната железничка станица. Зградата на станицата не може да се работи одвоено од настрешницата. Ќе мора да го обноват бидејќи натстрешниците се пред секоја зграда од ваков тип“, објаснува Ферик Ивановиќ.
Граѓаните на Нови Сад се во страв кога минуваат покрај станицата, но и покрај другите згради.
„Веќе трет ден ги предупредувам моите сограѓани да не се приближуваат до објекти кои се оштетени или урнати, бидејќи никогаш не се знае кога нешто повторно ќе се урне. Нашата катедрала пукна, а никој не реагираше. Треба уште да добиеме нови мостови, железничка пруга, коридор и како тоа ќе изгледа. Па, нема да дозволиме повеќе да се случуваат вакви работи. Ќе се обидеме преку иницијативите на струката да смениме некои законски одредби и надлежните конечно да ги остават луѓето што се образовани и обучени да си ја работат својата работа“, нагласува претседателот на Асоцијацијата на архитекти од Нови Сад.